Fragment iz bloga odprave, ki opisuje en dan v Afriki, na južni polobli, kjer smo stali na glavi.
Davnega leta 2007 se je ena od medicinsko-humanitarnih odprav znašla v Afriki, v Malaviju, v mestu Kasungu, v misijonski župniji patra jezuita Stanka Rozmana. V odpravi je bilo nekaj novopečenih zdravnikov, nekaj tedaj še študentov medicine, jaz v funkciji internista in diplomirana medicinska sestra. Odprava je imela velik pridih družinske domačnosti. Poleg mene – ata, Marka Kavčiča, njegove žene Mojce, medicinske sestre Andrejke Korenčan so bili namreč ostali udeleženci vsi moji otroci: sin Urh, njegova žena Kristina, hčerka Jera in sinova Blaž, v medicinsko-zdravniški ekipi, in Jon – sicer filozof – v funkciji lekarnarja in splošnega medicinskega asistenta.
Verstva v Malaviju – pestra mešanica ver in brez medverskih problemov
Nastanili smo se v katoliškem misijonu. Sicer je pa z verami v Malaviju kot z otroško igro »Se gremo zemljo krast!«. Prevozili smo državo: vere so razdeljene po kvadrantih. V sredini je katoliški kvadrant, vzhodno od njega muslimanski, severno protestantski, še bolj na severu anglikanski. Pa je očitno Bog vedno isti, kajti ni nikakršnih medverskih problemov. Vsi imajo namreč za osnovo svojo primarno afriško vero.
Ostali so bili v odpravi do pol leta, z Jonom sva bila dva meseca. Člani odprave smo načeloma vsak dan pisali dnevniški blog. Naslednja zgodba je moj opis enega od torkov, davnega septembra 2007.
Torek, St. Ignacio – cerkve so shajališča okoliških vasi in ambulante
Pater Stanko Rozman ima v Malaviju, in the middle of the nowhere, v dušnem pastirstvu velikansko katoliško župnijo Kasungu. Najbrž obsega več tisoč kvadratnih kilometrov. To je savanska planota na višini preko 1000 metrov. Vse je valovito ravno, vse skrajno revno, tudi ovčic se (glede na revno populacijo) ne tare. V tej svoji župniji ima, poleg župnijske cerkve v Kasunguju, v večjih savanskih vaseh okoli 20 podružničnih cerkvic. Vse imajo neka fina imena, a la: St. Peter, St. Ignacio, St. Paul, St. Gera, St. Marco … (St. Ciril?).
Vsaka cerkvica je iz opeke sezidana večja kočura s pločevinasto streho, v cerkvi je velik prazen prostor z nekaj klopmi, pa za stopnico dvignjen oltarni prostor z leseno oltarno mizo in velikim lesenim križem na steni. Pa kakšna slika ali kip. Estetsko, večinoma začuda prefinjeno in lepo! Cerkvice so shajališča okoliških vasi. Vsi se udeležijo nedeljskega mašnega obreda. Mašuje pater Stanko ali pa nedeljski obred vodi eden od domačinov – priučen katehist. Enega strica – katehista – v eni od cerkvic ima Stanko močno na sumu, da kar sam opravi mašni obred s povzdigovanjem! (A ni pravi dec! 🙂 ) Te cerkvice so tudi naše ambulante. Na isti dan v tednu v isti cerkvici!
V urejenih vrstah čaka tudi po 200 ljudi, pretresljivo resne bolezni, slabe ceste
Stanujemo v mestecu Kasungu, v misijonu patra Stanka (ena malo večja vas). Pol mesta je brez elektrike! Vsak dan v tednu se naša skupina odpravi na zdravniško poslanstvo v določeno smer. Vsakič v tednu, na isti dan, imamo ambulanto v eni od teh cerkvic. Že ob prihodu nas v urejenih vrstah čaka kakih 200 ljudi! Ob torkih je naša destinacija St. Ignacio. 45 kilometrov zračne razdalje od našega Kasunguja, sredi nowhere v savani, 7 kilometrov od zambijske meje. Jaz sem danes v tej podružnici prvič. Razdalja v kilometrih ni problematična. Že prej pa je bilo rečeno, da je do tja poldruga ura vožnje po rahlo valovitem terenu in peščeni cesti. Strašno sem se čudil, zakaj za 45 kilometrov ura in pol. In sem se prepričal na lastne oči! Imamo močan (misijonski) Nissanov pick-up (kabina za dva do tri, pa zadaj keson), volan na desni, menjalnik na levi (vozimo po levi).
Ta pick-up mora prepeljati vseh nas devet in še eno črno tetico Červo, staro 49 let, kao medicinsko sestro, ki se ji, by the way, o “bolezninah” ne sanja. Tetica je z nami taktično, bodoča medicinska baza patra Stanka. Da jo izobrazimo, pa da jo črnci spoznajo. Boleznina je bila v Ljubljani na Medicinski fakulteti ena od strežnic, ki je vsak dan študentom (na primer drugega letnika) razlagala, katero bolest ima tisti dan, pa jih spraševala, kako jo ozdraviti. Blaž (sinko) ji je nekega dne uspel dotajčat, da se po slovensko bolest imenuje boleznina! In je imela potem vsak dan nove boleznine! In pri črncih najdeš pretresljivo resne bolezni, pa čuda boleznin! In v tistem pick-upu se vedno pelje spredaj eden od nas – šofer, pa še eden in črna tetica Červa. Ta se vedno nasede spredaj v sredo. Vsi ostali (7) in še dve veliki škatli z zdravili in diagnostičnimi pripomočki pa zadaj v keson. In the fresh air (zjutraj je temperatura od nič do par stopinj, opoldne 25). Podnevi ob cesti, v vasicah, gruče otrok, ki prijazno mahajo in vpijejo mazungu (nekakšna obratna varianta od zamorc). Problem je cesta. Trd grušč z nenadnimi globokimi luknjami, ki vržejo (zadnje) sopotnike in škatle visoko v zrak. Pa to ni problematično. Niti mokri predeli z več različno poglobljenimi kolesnicami in blatom, kjer ugibaš, ali se bo avto prevrnil ali ne.
Ves čas se namreč, povsem nepredvidljivo, pojavljajo predeli puščavskega sipkega peska, na prvi pogled je videti vse super, volan te pa niti za piko ne uboga. Ti zaviješ sem, avto gre tja. Pa zaviraš, avto pa kar gre. Kot v suhem svežem snegu. Ti pa greš, pa nič te ne uboga. Problem je, da ima cesta na obeh straneh nekakšen jarek. Ko drsiš, veš, da ne boš drsel v savano, ampak se boš zataknil ob rob in prevrnil. V kesonu pa imaš sedem ljudi (z dvema škatlama dragocenih zdravil). Domov grede so nas, že v črni temi, naprosili, da se odpeljemo še nekam daleč, v tretjo savano, gledat ubogo siroto (v močni anasarki). Smo ga natlačili z injekcijami in kao rešili. Potem smo bili kot izgubljeni v vesolju. Zdaj že svetla, na trebuh obrnjena luna – skoraj dan, pa tisoče zvezd, ki jih ne vidiš več nikjer drugje na svetu. Nas je stric, ki nas je pripeljal k temu bolniku, v znak hvaležnosti še opozoril, naj bomo nazaj grede previdni, da so pred tedni naj tej poti neke ljudi oropali, jim vzeli avto in se odpeljali v (7 km oddaljeno) Zambijo. Da naj se res pazimo. To tell the truth: Stvar ni tako grozno patetična, kot sem jo opisal. Malo sem pretiraval for show. Je pa dosti tečna. Pa vsekakor (glede ceste) potencialno nevarna.
Ambulanta – vsak dan drugje, miza, klop in stol in imamo ordinacijo ter lekarno
Bolniki – večina ubogih sirot in okuženih s HIVom, nekaj tudi “bolnikov”
Zagnojene opekline otrok, starost je pri večini uganka …
Boleznine – številne resne bolezni, posledice AIDSa
Terapija, recepti, kakovost zdravil vprašljiva, cena smešno nizka, vera v pomoč
Prevajalci – vsakemu dodelijo prevajalca, od sreče odvisno kakšnega
Zgodba enega od tisočih ubogih afriških otrok
Epilog zgodbe – naše poslanstvo zgolj moralno, denarja za zdravila nimajo
Zgodba o starcih (tu je to 35+): Večina naših bosih in strganih bolnikov belce – razen patra Stanka – videva prvič. Lepi, nepopisno ljubeznivi in hvaležni ljudje! Naša ekipa se jasno zaveda, da je naše poslanstvo pri odraslih bolnikih zgolj moralno. Da bodo vsi »ozdravljeni« hipertoniki in srčni dekompenziranci čez dva meseca ponovno enako bolni. In da bodo imeli nefrolitičarji ponovne napade. Da bodo aidsarji umirali naprej. Denarja za zdravila ali za bolnišnico nimajo! Morda jim bo v njihovi bolezni v spodbudo, da jim je nekdo rekel prijazno besedo in se z njimi resno pogovarjal. Povsem druga je zgodba o otrocih.
Včeraj mi je neka bolnica med pregledom razlagala, da so ji prvi trije otroci umrli, drugi pa so še živi (vsi majhni). Se ji to ni zdelo nič posebnega. Naša pediatrična sekcija pregleda na dan serijo otrok z nebeško povišano temperaturo, jim deli antibiotike, jih ohlaja. Mislim, da bomo nekaj življenj le rešili! Včeraj, že po koncu »ordinacije«, v trdi temi, so prinesli nekega otročeta, ki je kuril 42 stopinj. V cerkev smo svetili z avtomobilskimi lučmi. Kopali smo ga v škafu mrzle vode, ohladili in natlačili z antibiotikom. Če smo ga rešili, smo že z njim dosegli droben cilj naše odprave.Takole je tu doli pri nas, na južni polobli, kjer stojimo na glavi, sonce se sprehaja po severu, luna pa je obrnjena na trebuh!
P. S.: Zgodba o Červi – naši medicinski sestri in njenih treh otrocih. Lepa ženska, dovolj inteligentna, blizu petdesetih – sčasoma smo postali prijatelji. Neko nedeljo nas je vse povabila domov na kosilo. Živi v hišici iz lesa in ometani z zemljo, okrog še kake tri hiške: shramba, …, nekje ena kopalnica, …Skuhala nam je običajno nsimo (polento iz bele koruze) in ndivo (zelenjavno prikuho), popekla shirano kurico. Vse zelo okusno! Super pa je njena življenjska zgodba: V Malaviju, pa najbrž povsod v Afriki, tretjina odraslih pomre za aidsom. So samo otroci in očitno spolno nizko potentni starci! In očitno imajo vsi močan nagon za ohranitev rodu. Otroke brez staršev prevzame vas. Naši Červi je že pri 22 letih mož pobegnil. Imela sta hčerko. Lepa punca (25?) ima aids. Poleg nje ima še dva otroka od prijateljic, ki sta umrli za aidsom. Lep fantič hodi v nekakšno srednjo šolo, punčka v osnovno. Červa ima vse rada, kot bi bili njeni rojeni otroci. S Červo smo se sčasoma spoprijateljili in jo (z malo škripanja z zobmi) sprejeli za našo medicinsko sestro. Kasneje smo jo celo naučili, za silo, meriti krvni tlak.
Piše: dr. Ciril Grošelj, dr. med.,
ISIS junij 2014
Komentirajte!