Ali piloti potrebujejo mentalni trening? Sara Isaković, TEDxLjubljana

Govornica Sara Isaković se sprašuje, ali smo kdaj pomislili na osebe, ki pilotirajo letala, ter njihovo mentalno pripravljenost, medtem ko mi sproščeno sedimo na letalu proti svoji destinaciji.

Letalstvo položeno v zibko

Govornico že od mladih nog spremlja letalstvo, saj so v njeni družini oče, brat dvojček ter vsi njeni strici piloti, tudi njen dedek, celo babica je bila pilot, mama pa je bila stevardesa. Govornica lahko tako iz izkušenj pove, da so piloti pod velikim stresom, saj delajo v okolju, kjer je zagotovo veliko nepredvidljivih situacij. Nekatere izmed situacij so zagotovo časovni pritisk, zamude, slabi vremenski vplivi ter časovna razlika. Predvsem pri časovni razliki potrebujemo več dni, da se navadimo na nov čas, medtem pa morajo piloti tudi v 48 urah najti dovolj časa za spanje in počitek za naslednji let. To so seveda ključni dejavniki, ki povzročajo fizični in mentalni stres pilotom. Odgovornost, ki jo imajo piloti, je ogromna, saj so odgovorni za par sto življenj, tudi če se nenamerno poškoduje letalo, postaneš tarča za preiskovalce. 

80% letalskih nesreč je povzročenih zaradi psihičnih problemov

Govornica pove, da so piloti čisto normalni ljudje, kot smo vsi ostali, in tudi oni se soočajo z vsakodnevnimi problemi, kot so zakonski problemi, neubogljivi otroci, najstniki, finančne težave, zdravstvene težave. Ali so piloti zaradi tega res mentalno pripravljeni na letenje? 80% letalskih nesreč je povzročenih zaradi psihičnih problemov. Govornica pravi, da smo že vsi bili v situaciji, ko smo morali nastopiti pod hudim pritiskom. In kaj se je zgodilo? Zamrznili smo, ne moramo razmišljati in mogoče se niti ne zavedamo, kje smo. Predstavljajte si, da se to zgodi pilotom na višini 11.000 metrov nad tlemi. Piloti si vsekakor ne morejo privoščiti, da se jim zgodi, da zamrznejo, saj njihovi možgani morajo popolnoma funkcionirati za reševanje morebitnih problemov. Kaj se pa zgodi, če pilot vseeno zamrzne? Govornica pove za dva primera, pri prvem primeru je prišlo do pozitivnega razpleta, pri drugem primeru, v katerem pilot odreagira v paniki, pa je žal prišlo do katastrofalnih posledic.

 Program Avioprep za pomoč pilotom v stresnih situacijah

Vsi želimo in hrepenimo po močnejših in hitrejših letalih in zelo daleč smo prišli od leta 1903. Vendar nihče ne omenja dobrega počutja pilotov in njihovega mentalnega stanja, s katerim se lahko zoperstavijo težavam v času stresa. To vprašanje pa si zastavlja govornica. Ne samo, da prihaja iz družine pilotov, ampak je tudi ponosna lastnica srebrne olimpijske kolajne v plavanju, diplomirala je iz psihologije ter zaključuje magisterij psihologije športa, zato govornica še predobro ve, kaj pomeni nastop pod pritiskom. Govornica se je zaradi tega vedno spraševala, zakaj piloti nimajo nobenega tečaja, ki bi jim pomagal, da razvijejo ustrezne mentalne sposobnosti za primer stresnih situacij. Zato je govornica razvila program, ki se imenuje Avioprep. Avioprep je štiri- tedenski program, ki je specifično oblikovan za pilote in jih pripravi pravilno odreagirati v stresnih situacijah. Trening je sestavljen iz miselnih treningov in psihologije športa. Miselni trening je osredotočen na zaznavanje svojih misli, okolice in dihanja ter omogoča, da se pilot odgovorno osredinja na stresne situacije. Pri psihologiji športa pa je koncept osredotočen na simulator letenja, kjer morajo piloti vsakih 6 mesecev preveriti sposobnosti letenja, da lahko obdržijo licenco. Predstavljajte si, da imate v službi vsakih 6 mesecev preverjanje znanja, od katerega je seveda odvisna vaša služba vse do pokoja. Ta program v letalskem svetu še leta 2015 ni obstajal.

Tako kot krepimo fizično moč, moramo krepiti tudi mentalno moč

Program se bo najprej začel v obliki svetovalnega telesa, kasneje se bo razvil v platformo, v katero bo imel dostop čisto vsak pilot. V naslednjih 20 letih bo samo Boeing letalstvo potrebovalo 500 tisoč novih pilotov, kar pomeni, da se bo na programu vsak mesec izobraževalo 2000 novih pilotov. Govornica se pa še vedno sprašuje, kako bomo zagotovili, da bodo vsi ti piloti mentalno pripravljeni in bodo kos stresnim situacijam, ki pridejo na pot njihovim dolgim življenjskim karieram, še posebno prihodnjim generacijam, ki bodo še bolj odvisne od avtomatike. Nihče še ni pomislil na to. Govornica si želi, da v prihodnosti  brez tega programa piloti ne bi dobili licence, saj je program izredno pomemben za letalsko varnost in na takšen način bi lahko konkretno zmanjšali omenjenih 80% letalskih nesreč.

 

Piše: Adrijana Kolar