Vožnja v tujini in vožnja po levi strani

Tudi če potujemo večinoma z letalom, moramo velikokrat sesti za krmilo vozila. Vožnja v tujini je lahko zelo zahtevna, ponekod celo samomorilska v deželah, kot so Indija, Pakistan, arabske dežele in podobno. Zato se vedno vnaprej pozanimajte, kako je s tem v posamezni deželi, preden se odločite za najem vozila, ker je resnično varneje iti z javnim prevozom ali vsaj z najetim voznikom.

Varnost

Evropske avtoceste imajo nasprotna pasova zelo blizu, a ločena z ograjo, medtem ko v ZDA vmesne ograje ni, so pa nasprotne smeri široko narazen zaradi varnosti. Vse evropske avtoceste imajo ograjo ob straneh, zato je dosti manjša verjetnost, da vam tu žival steče na cesto, kot npr. v ZDA. Srednji vozni pasovi so po raziskavah najvarnejši za vožnjo. Menjava voznih pasov vam v vrstah lahko omogoči hitrejšo vožnjo, a če pretiravate, to zelo poveča nevarnost trka in lahko povzroči zastoje za vami zaradi zaviranja drugih, ko preostro vskočite v vrzeli. Kadar v tujini vsi vozijo s prižganimi lučmi čez dan, jih prižgite tudi vi, saj je očitno tam to obvezno, a pazite, da so kratke in ne dolge ali samo položajne luči. Dobro je tudi vedeti za posebnosti držav, npr. da je imelo vozilo na cesti na Češkoslovaškem nekoč vedno prednost in je bil pešec večinoma kriv za vse, kar ne velja več, a večina voznikov je še vedno iz tiste stare šole.

Če imate možnost izbirati barvo najetega vozila, vedite, da imajo bela vozila za desetino manj nesreč, ker so prej opazna. Policija pa po raziskavi ustavi največ sivih vozil. Več kot osem desetin vozil je ukradenih s ključi, zato naredite največ za varnost svojega vozila, kadar poskrbite za varnost ključev. Če imate občutek, da vam kdo sledi v vozilu (recimo v Afriki ali Latinski Ameriki), naredite krog ali štiri desne zavoje po ulicah (ali kaj drugega neobičajnega, vendar se ne ustavljajte na samem), a če je tisti avto še vedno za vami, vam zagotovo sledi (ker pač ni običajno, da bi še kdo vozil v krogih ravno takrat kot vi), zato se čim prej ustavite pri policiji, vojski (če sta v tisti deželi zanesljivi) ali na javnem in dovolj obljudenem mestu, odvisno od varnostnega položaja v določeni državi.

Vožnja po levi

Zgodovinsko je bilo bolj smiselno držati se leve, ker ste konja zaradi opasanega meča na levi strani vedno zajahali z leve strani in potem odjahali naprej. To je bilo pravilo že od Rimljanov naprej. Razlika kasneje izhaja iz francoskega nasprotovanja Angležem, hkrati gre tudi za značilno kulturno razliko in večje francosko sprejemanje novosti ter angleško oklepanje starih navad. Pri kočijah je bilo torej kasneje lažje voziti na levem konju in se držati desno, posledično je zato nastala sprememba v 18. stoletju.

Z modro so označene države po svetu, v katerih vozijo po levi strani.

Začetna muka zaradi osupljivega oklepanja naših navad in težav pri uvajanju novih je kar znatna. V številnih deželah, ki so bile pod britanskim vplivom (brez Kanade, a z dodatkom Japonske, Tajske, Indonezije in še nekaterih izjem), se še vedno vozi po levi strani ceste. Tam morate zelo paziti tudi kot pešec, saj naše pravilo pri prečkanju ceste »Poglej najprej levo in nato desno« ne velja, pravzaprav je povsem napačno in zelo zavajajoče, saj pogledate v smer, kamor vozila odhajajo. To je tako, kot če bi pri nas pogledali najprej na svojo desno in nato na levo na nasprotno stran, pa si potem drznite prečkati cesto! Zato so v Londonu povsod talna opozorila.

Tako kot pri prečkanju boste tudi pri vožnji po levi ugotovili, zakaj je »navada železna srajca«, kajti zelo zelo težko se je odvaditi nečesa, kar vam je samoumevno celo življenje, in se hkrati privaditi na nekaj nasprotnega. Kot prvo boste večkrat šli na napačno stran vozila, kjer ni krmila. Nato boste udarili v vrata, ko boste hoteli menjati z desno roko namesto z levo. Najtežje pa je, ker je menjalnik enak kot v desnih logih in ne zrcalni, kar bi bilo lažje za naš um. Zato je bolje, če imate samodejni menjalnik in se tako razbremenite ene skrbi. Po tem »uvajanju« bo lažje, le paziti morate pri začetnem vključevanju v promet, ker vas bo še kar dolgo časa samodejno odvleklo na desno.

Skušajte si zapomniti, da mora voznik vedno biti na sredini ceste, ne glede na to, ali se vozi po levi ali desni strani (če seveda vozite vozilo iz dežele, kjer vozite) in na avtocesti je prehitevalni pas vedno ob ograji ali bliže nasprotni strani. Zelo primerno je, če imate (vsaj prvič) sopotnika, ki vas sproti opozarja, ker boste vi preobremenjeni. Po izkušnjah boste za krmilom trpeli na desni strani vsaj okoli dva dni, da se res privadite. Pripravite se na to muko vnaprej, da se ne boste potem preveč jezili, ker morate trpeti na dopustu. Dobra novica pa je, da tako pridobljenega znanja ne boste nikdar pozabili in tudi čez nekaj let, ko boste znova sedli za krmilo na desni strani vozila, boste zelo hitro in brez muk vpeljani v umetnost vožnje po levi strani ceste. Pozor: če velja v deželah, kjer vozijo po desni, pravilo desne prednosti, velja v »levih« deželah pravilo leve prednosti!

Dodatno previdnostno pravilo za avtoceste je, da se na začetku vedno z vozilom držite zunanje, počasnejše strani avtoceste in vozite po pasu, ki je čim dlje od ograje ali zelenega pasu, ki ločuje nasprotni smeri vožnje. K sreči so vozniki okoli mednarodnih letališč navajeni ter po navadi stoično prenašajo tujce iz najetih vozil, ki vozijo po svoje in se kljub vsem opozorilom ne umaknejo s prehitevalnega pasu, kilometre in kilometre in kilometre …

To pravilo velja za oba načina vožnje in najlažje si boste tako prihranili zadrego, zamero in nevšečnosti ob počasni vožnji po prehitevalnem pasu, ko se boste postavili samodejno na vozni pas čim bolj v desno. To morate res doživeti, da res razumete, kako močno nas navade lahko omejujejo v nevsakdanjih ali neobičajnih dejanjih. Tudi do te mere, da povzročite nesrečo.

Ta primer izredne moči navad nam hitro pokaže, kako se povsem oklepamo vseh svojih domačih navad in pričakovanj tudi v tujini in smo zato, ker domnevamo, tudi slepi za drugačno družbeno stvarnost in navade, čeprav nam vsa okolica včasih tudi očitno govori drugače. Zato nehote povzročamo zamere in nevšečnosti. Kot pravijo Angleži: “If you assume, you make an ass of you and me!” (ass-u-me). Namen medkulturnega znanja je ravno v tem, da vam to nezavedno oklepanje osvesti vnaprej in tako omogoči dober začetek pristnega odnosa, tako doma z obiskovalci kot v tujini s domačini. Za srečno in uspešno pot se je namreč potrebno pripraviti!

Avtor članka: Igor Šimac

Pisec: Dežele sveta fb: www.dezelesveta.si – Postanite svetovljan na mah!

Poslovne navade sveta: www.poslovnenavadesveta.si