Matevž Lenarčič – najboljši svetovni pilot leta 2013

V tokratnem intervjuju smo se pogovarjali s človekom, ki je z ultralahkim letalom dvakrat poletel okoli sveta, leta 2004 in 2012. To je Matevž Lenarčič. Leta 2013 je po izboru Flightglobal Achievement Awards postal najboljši svetovni pilot za leto 2013 in je v hudi tekmi za ta naslov premagal celo Felixa Baumartnerja (človeka, ki je skočil s padalom iz vesolja). Njegovih 91.000 kilometrov čez vseh sedem kontinentov, tri oceane in 60 držav v 369 urah je edinstven dosežek.

Matevž Lenarčič, biolog, alpinist in avanturistični pilot, si je vzel čas za revijo Potnik.si in nam zaupal nekaj zanimivosti iz svoje poti okoli sveta ter nekaj svojih potovalnih navad.

Kako se počutite po uspešnem poletu okrog sveta (kakšni so občutki)? Ali so bile priprave dolge? Vas je kdaj spreletel dvom o uspehu podviga? 

Polet je časovno že precej oddaljen, tako da počasi polzi v dolgoročni spomin, da nastane prostor za nove vsakdanje dogodke. Ker je zahteval veliko energije, stresa in sreče, je spremenil moj pogled na svet in na samega sebe. Pomeni pa eno izmed življenjskih sider, na katero se potem navezujejo prihodnji slučajni dogodki. Na polet sem se pripravljal dve leti, aktivno, v smislu, da sem se vsako jutro zbudil z njegovimi številnimi problemi, pa eno leto. Pri zapleteni organizaciji, vremenu, planiranju je toliko slučajnih faktorjev, na katere ni 100-procentnega vpliva, da je dvom še najmanj, kar me je preganjalo.

Kdaj ste se začeli ukvarjati z letalstvom in kdo vas je navdušil?  
Relativno pozno, pri 33 letih, navdušil pa sem se preko alpinizma, jadralnega padalstva. Pri vseh teh dejavnostih mi zrak pod nogami ustreza. Pa še drugačen svet se odpira z višine.

Ali se vam je že zgodilo, da ste v zraku imeli kake tehnične težave? Kako ste jih rešili?
Med poletom okrog sveta mi je na primer, nad puščavo Kalahari v Namibiji na višini 3000 m odpovedala turbina motorja, sledila je odpoved motorja in jadranje do 50 km oddaljenega letališča, ki je bilo slučajno na pravem mestu. Velika sreča torej, ker bi drugače v kamniti puščavi letalo najmanj razbil. V enem tednu je iz Johannesburga priletel mehanik, ki je zamenjal pokvarjeno turbino z rabljeno, ki jo je bilo edino mogoče v tako kratkem času dobiti. Nadaljnje letenje je bilo pravo psihično mučenje, saj zaupanja v motor ni bilo več.

Koliko časa je trajal vaš neprekinjeni let in ali ste pri tem čutili zaspanost oz. imeli kake druge probleme?
Najdaljši neprekinjen let iz Concepciona v Čilu do Velikonočnih otokov je trajal dobrih 16 ur. Polet je bil precej negotov zaradi močnih nasprotnih vetrov in velike razdalje. Letalo prej ni bilo nikoli stestirano pri polni obremenitvi s 350 l goriva, tako da je bilo precej neznank. V takšnih pogojih prostora za zaspanost ni. Zaradi dolgotrajnega sedenja v majhnem prostoru pa vedno obstaja nevarnost tesnobe, panike, ki lahko vodita tudi v hujše psihične in fiziološke zaplete.

Kako vas sprejmejo ljudje oz. kako reagirajo, ko pristanete nekje in izvejo, da letite z električnim letalom?
To ni bilo električno letalo, za takšno pot bo potrebno počakati še nekaj desetletij, da bodo takšna letala lahko letela tako dolgo. Posebnost Pipistrelovega letala je bila, da je z relativno majhnim motorjem, 115 KS, letelo zelo hitro, 250 km/h, in pri tem porabilo zelo malo goriva. Zato je bil to najbolj varčen polet okrog sveta v zgodovini letalstva.

Kako je s hrano pri vaših poletih?
Na letalu je bilo vedno skupaj z drugimi reševalnimi pripomočki, hrane za cca 7 dni preživetja v primeru nesreče. Za sproti pa čim manj tem bolje, v glavnem energijske tablice, čokolada in podobno.

Kako je bilo leteti preko Antarktike? Ste imeli kake težave z mrazom?
Trenutno s takšnim letalom preko celotne Antarktike zaradi ogromnih razdalj ni mogoče leteti. Pristal sem na antarktičnem Palmerjevem polotoku oziroma otoku, kjer je čilenska vojaška baza Marsh. Z mrazom ni bilo težav, razen nevarnosti zaledenitve v primeru letenja v oblakih. Pa topla obleka v kabini.

Na kateri višini ponavadi letite?
Zaradi meritev črnega ogljika, ki so potekale ves čas poleta, je bila povprečna višina letenja okrog 3000 metrov.

Kakšni so pogoji letenja v kabini – mraz, vročina, sončna svetloba, … je katera izmed stvari, ki vam je še posebej neprijetna?
Zelo različno, preko severnega tečaja in na Antarktiki je bilo zunaj 25 pod ničlo, na višini Everesta pa okrog -30 stopinj. V Čadu je bilo na tleh okrog 45 stopinj, v letalu pa ne veliko manj. Nočna letenja so s tako majhnim letalom zahtevna. Najbolj neprijetno je seveda malo prostora za razgibavanje.

Ali so vas na poti okrog sveta kje sprejeli kot “osmo čudo sveta” ali so bili vsi navdušeni nad vašim podvigom?
Zelo različno, v glavnem so vsi simpatizirali, nekateri odkrito, drugi malo manj. Še najbolj seveda tam, kjer tako majhna letala prej sploh še niso pristala, kot na primer na Velikonočnih otokih, atolu Toteggegio v Francoski Polineziji, na kanadski Arktiki, ali v glavnem mestu Čada …

Pogled na mesto Almeria v Španiji.

Ali so pred vami kaki novi cilji oz izzivi glede poletov z letalom?
Ker je letenje in snemanje iz zraka moja služba in način življenja, se seveda vse suče okrog tega. Za prihodnje projekte pa je vedno potreben splet srečnih okoliščin. Mudi se mi nikamor, gotovo pa se bo še kaj napletlo.

Kdaj si uspete privoščiti dopust? Kam najraje potujete? Imate morda kako stalno priljubljeno destinacijo, kamor se vedno znova vračate? 
Pri meni dopusta ni in upam, da ga nikoli ne bo. Moj način življenja me povsem zadovoljuje. Potujem po potrebi, službeni ali drugačni. Nikoli pa nisem zbiral svetovne destinacije. Če ne grem na potovanje nikoli več, me niti ne bi posebno motilo. Nazadnje sva bila letos s hčerko Živo v Nepalu, kar bo potrebno kmalu ponoviti še s sinom Lukom. V Nepalu se gotovo počutim odlično. V Petersburgu sva se z ženo Katarino udeležila srečanja pilotov, ki so že leteli okrog sveta …

Antarktika -ledenik

Imate morda že izbrano destinacijo za naslednje potovanje?
Ne, ko pride, če pride, pa grem.

Slovenija

Kaj so za vas idealne počitnice?
Takšen način življenja, da ne potrebujem počitnic.

Slovenija

Sedaj pa prehajamo na drugi del našega intervjuja, v katerem nas predvsem zanimajo splošna vprašanja o Matevževih potovalnih navadah.

Kateri tip potovanj ali počitnic vam je bolj všeč (ali raje ležite na plaži ali imate raje aktivne počitnice, …)?
Ležanje na plaži je po mojem prijetno samo takrat, ko brodolomca naplavi na kopno.

Slovenija

Ali obstaja destinacija, ki si jo še posebej želite videti in je še niste obiskali?
Niti ne, živimo relativno kratko obdobje in v tem obdobju tudi tisti, ki imajo dovolj denarja, ne vidijo vsega in nikoli ne bodo videli. Z leti pride človekova modrost, da je najpomembnejše notranje ravnovesje, ki pa je posledica tudi samoomejevanja. Pravzaprav ne potrebujemo za zadovoljno uravnoteženo življenje poleg osnovnih stvari, ki so kolikor toliko nujne v našem kulturnem območju, praktično ničesar. Preveč lastnine, preveč potovanj, preveč hrane, preveč česarkoli slej ko prej predstavlja balast in preprečuje ravnovesje.

Katere so tiste stvari, ki v vaši prtljagi nikoli ne manjkajo?
Telefon.

Slovenija

Katera je najbolj neumna stvar, ki ste jo vzeli s seboj na pot?
Vse, kar je preveč, je neumno, to pa je odvisno, kam grem. Včasih preveč fotoaparatov, računalnikov, včasih preveč knjig, skoraj vedno preveč cunj…

Katero potovanje je bilo najboljše do sedaj? Kaj vam je bilo najbolj všeč?
Nobeno prav posebej, vsa skupaj so najboljša, ker so me pripeljala do točke, ko potovanje pravzaprav ni več nujno potrebno.

Slovenija

Katero potovanje je bilo najslabše do sedaj? Ste imeli na potovanjih kako slabo izkušnjo?
Vsa so bila po svoje dobra.

Česa se na potovanjih najbolj bojite?
Zoprno je, če človek zboli.

Argentina - Patagonija
Patagonija v vsej svoji veličini.

Intervju napisal : Jan Janžekovič

Komentirajte!

Bi želeli tudi vi kaj vprašati Matevža? Vas zanima še kaj iz njegove poti okoli sveta?