Z avtodomom potujeva od leta 2005 dalje. Znaten del najinih potovanj je usmerjen v vzhodnoevropske države. Tokrat sva nameravala obiskati Volgograd v Rusiji. Zaradi težav s pridobivanjem vstopne vize za Rusko federacijo sva se zadovoljila s ponovnim obiskom Ukrajine. Del poti sva izkoristila za obisk Moldove in severne Romunije. Zaradi visokih temperatur (do 40 stopinj Celzija) sva potovanje dopolnila z obiskom osrednjega dela slovaških Karpatov (Visoke in Nizke Tatre).
Ljubljana – Lendava – Kiszhvarda (22. in 23.6.2012)
Kiszhvarda – Skoli (24.6.2012)
Zaradi vročine sva sklenila, da se odpeljeva v smeri Mukačeva in naprej po magistralni cesti v smeri Lviva. Cesta je solidna, ponekod so pasovi za počasna vozila. Del trase ceste poteka po dolini Podolice, vzvodno in se zlagoma vzpenja proti osrednjemu prelazu v tem delu Karpatov Srednji Veretskiji pereval. Tu se začenja Lvivska administrativna oblast. Na prelazu sva prečkala razvodnico Donave in Dnjestra. Pot naju je vodila po dolini reke Striya. Vzporedno ob cesti poteka trasa plinovoda. Po njem se pretaka plin iz Sibirije proti Srednji Evropi na Slovaško, Češko, Madžarsko, Avstrijo in Hrvaško.
Ob slikoviti in panoramski cesti so številni prodajalci ponujali sveže borovnice. Cena za litrski kozarec je nihala od 40 do 20 griven. Privoščila sva si nakup večje količine borovnic. Kar jih nisva pojedla, sva jih zamrznila.
Skoli – Jaremče (25.6.2012)
Jaremče – Hotin (26.6.2012)
Hotin – Medžubiž (26.6.2012)
Medžubiž – Odesa (27.6.2012)
Ostali so zgolj glavni zidovi. Poseben sklop muzeja predstavlja prikaz t. i. gladomora, ko je zaradi obveznih oddaj žita, prisilne kolektivizacije in pošiljanja v taborišča izginilo z območja Hmeljnickega in Vinice tri milijone (ocena) ljudi. Znaten del prebivalstva, predvsem otroci in starejši, je zaradi stradeža umrl. Sposobne za delo so odpeljali v taborišča. Podrobneje o gladomoru piše Solženicin v znameniti trilogiji in študiji “Arhipelag Gulag”. Leta 2008 je muzej obiskal predsednik Ukrajine. V muzeju zbirajo prispevke za dopolnitev in razširitev zbirke.
Po ogledu nadaljujeva potovanje v smeri Vinice. Državna cesta v tem delu Ukrajine je slabša. Veliko je zakrpanih jam, asfalt ni enakomerno položen. Na vozišču so kolesnice. Menjujejo se polja in gozdovi. Ob cesti je velika ponudba gob. Kupiva lisičke (3 kg za 5 €).
Mimo naselij in mest so speljane obvoznice za tovorni promet. Na njih prežijo na potnike prometni policisti. Iščejo dodaten zaslužek v obliki izreka kazni za navidezen prekršek. Potrdila o plačilu kazni ne izstavijo. Tudi midva jim nisva ušla. Za sumljiv prekršek (prevozila naj bi polno črto) plačava 100 griven, ker se nama ne ljubi pregovarjati v nedogled z njimi. Morda bi bilo najbolje, da bi poskušala z njimi komunicirati zgolj v angleščini, kar se je kasneje izkazalo za najboljšo rešitev.
Zapustiva Hmeljnjicko in vstopiva v Čerkeško oblast. Takoj se vidi sprememba. Ob cesti so ilegalni prodajalci naftnih derivatov in motornih olj, ki so cenejša za 10 % od uradne cene. Verjetno so jih skrivaj pretočili in pobrali iz kolhoznih skladišč. Ob cesti je dovolj motelov za prenočitev, vendar parkirišča ob njih bolj ali manj samevajo zaradi nizke kupne moči Ukrajincev. Tujci v tem delu Ukrajine so redki. Pri Umanu se cesta priključi avtocestni povezavi Kijev – Odesa. Oddahneva se. Naenkrat sva na avtocesti. Tresenje, ropotanje in luknje v cesti ostanejo za nama. Hitrost potovanja se poveča na 90 km/h. Ob avtocesti se vrstijo nepregledna polja žita, sončnic in detelje.
Na križišču, kjer avtocesta preseka magistralno cesto za Kirovgorod, je odcep do nekdanjega izstrelišča medcelinskih raket z jedrskimi konicami (SS 18 – SATAN) v bližini Pervomajska. Izstrelišče so leta 2005 spremenili v Muzej raketnih vojsk. Navedeni kompleks sva obiskala leta 2007. Tam je po dogovoru tudi možnost prenočitve. Ker je pozno popoldne, cesta do tja pa ne preveč primerna za avtodom, se odločiva za nadaljevanje vožnje proti Odesi.
Odesa (28.6. – 2.7.2012)
Smer Odesa. V predmestju tega milijonskega mesta brez težav natočiva nafto, ki jo plačava z maestro kartico. Dobiva napotek, kako do centra mesta. Hitro najdeva železniško postajo (vokzal). Prodajalka v trafiki nama pokaže plačljivo in varovano parkirišče kakih 100 m zahodno od vokzala. Parkirava in se dogovoriva za ceno parkiranja za tri dni (75 griven). Del dneva počivava, nato pa na kolesa v raziskovanje tega velikega obmorskega mesta. V naslednjih dneh obiščeva vse znamenitosti (Potemkinove stopnice, kip Katarine Velike, mestno jedro, pristanišče in mestno plažo).
Opraviva nakupe na tržnici. Skratka, dva dni se intenzivno potepava po mestu. Za orientacijo uporabljava trase tramvajske proge, ki se stekajo k vokzalu. Jeva odličen gruzinski kruh, ki ga pečejo v kiosku. Privoščiva si kosilo (pelmani). Pogovarjava se z domačini. Starejši žalujejo za ugodnostmi, ki so jih imeli v času SZ.
Pozno popoldan se prebijeva do Vilkova, kjer je sedež ukrajinskega dela naravnega parka delte Donave. Obkrožijo naju ponudniki turističnih storitev, ki so tudi za nas drage (ena ura vožnje s čolnom po kanalih Donave med naselji Vilkova znaša od 25 do 30 €). Kampiranje za eno noč je nadaljnjih 10 do 15 €. Znebiva se ponudnikov.
Skupino mladeničev v centru mesta pobarava za izliv Donave in možnost kopanja v kanalih Donave. Povabijo naju, da jim slediva. Po suhi kolovozni poti se pripeljeva do izliva večjega kanala Donave. Okopava se. Pokažejo nama način ribolova z mrežo. V parih minutah se vanjo ujame 60 cm dolga ščuka.
Iz pogovora izveva, da je primernejša obala za kopanje (mivka in brez trstičja) v 10 km oddaljenem kraju Primorskoje, kjer je tudi kamp. Kljub utrujenosti se odpraviva tja. Odcep za kamp naju usmeri na najslabšo cesto odkar sva v Ukrajini. Tudi do pol metra globoke luknje naju prisilijo k vožnji do 10 km/h. Najdeva kamp. Cena prenočitve je zasoljena (50 griven). Parkirava v bližini družine iz Moldove, ki hiti postavljati šotor in nadstrešek. Predstaviva se, povabijo naju na večerni klepet, ki se zavleče pozno v noč. Vmes nas neusmiljeno pikajo komarji kljub spreju, dimu in kadilu. Odpraviva se spat.
Primorskoje – Izmail (3.7.2012)
Piše: Zvonimir Bratun